copyright © 2021 by Trans Polonia S.A. All rights reserved. Made by Studio Brothers - strony internetowe
Data publikacji: 11 października, 2022
Pandemia koronawirusa zmieniła wiele aspektów życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Ze względów bezpieczeństwa konieczne stało się przestrzeganie szczególnych środków. Z tego powodu również praca kierowców musiała zostać dostosowana do nowych warunków. 2022 rok przyniósł nam kolejne zmiany, niezwiązane już z pandemią, a z Pakietem Mobilności.
Praca kierowcy ADR podczas pandemii stała się bardzo wyczerpująca ze względu na wprowadzenie kontroli granicznych. Do momentu rozpoczęcia pandemii obowiązywały określone przedziały czasu, w których trakcie kierowca mógł pracować. Zostały wprowadzone, aby chronić pracowników przed nadmiernym zmęczeniem wynikającym ze zbyt długiego prowadzenia pojazdu. Z powodu pandemii część państw zawiesiła obowiązywanie tego przepisu. Maksymalny dzienny czas prowadzenia pojazdu z 9 godzin przedłużono do 11 godzin, z kolei maksymalny tygodniowy czas wykonywania pracy z 56 godzin przedłużono do 60. Zmiana ta miała na celu zwiększenie wydajności transportu ciężarowego, gdy zapotrzebowanie na dostawy gwałtownie wzrosło.
Pakiet mobilności to w uproszczeniu pakiet przepisów, które swój ostateczny kształt przybiorą w roku 2026. To szeroki zakres regulacji dla rynku transportowego w UE. W roku 2022 wprowadzono zmiany w delegowaniu kierowców (system IMI). Są też wprowadzone nowe zasady kabotażu, a także obowiązek licencji i tachografów dla pojazdów powyżej 2,5 t. I coś jeszcze: obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni. Czy pakiet mobilności jest korzystny dla kierowców? – Praca kierowcy ADR jest coraz dokładniej definiowana wraz ze wszystkimi zasadami dot. wynagrodzenia. Dużą zmianą jest kwestia związana z wynagrodzeniem kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe, którzy dzięki pakietowi mobilności otrzymują wynagrodzenie w wysokości obowiązującej na terenie danego państwa.