ZARZĄDZANIE CZASEM PRACY KIEROWCÓW: KLUCZOWE REGULACJE

Data publikacji: 25 lipca, 2024

W branży transportowej zarządzanie czasem pracy kierowców jest kluczowe dla zapewnienia dostawy towaru na czas, zachowując przy tym zgodność z przepisami. Regulacje dotyczące czasu pracy kierowców obejmują zarówno maksymalną liczbę godzin spędzonych za kierownicą, jak i wymagane okresy odpoczynku.

Nieważne, czy jesteś kierowcą, czy planistą: na pewno przyda Ci się znajomość tych zasad! Zachęcamy do lektury!

 

MAKSYMALNY CZAS JAZDY

– Kierowcy przewożący towary mogą prowadzić pojazd maksymalnie 9 godzin dziennie. Dwa razy w tygodniu czas ten wydłużony być może do 10 godzin.

– W ciągu jednego tygodnia (poniedziałek-niedziela) kierowca może jeździć przez łącznie 56 godzin (średnio 8 godzin dziennie).

Warto zapamiętać, że mimo, iż 56+56=112, kierowca w ciągu dwóch tygodni nie może jeździć dłużej niż 90 godzin! W praktyce oznacza to, że jeśli w jednym tygodniu jeździł przez 56 godzin, w kolejnym może jeździć tylko 34 godziny. W następnym, trzecim tygodniu, znów może prowadzić pojazd do 56 godzin.

WAŻNE! Jeśli w pierwszym tygodniu kierowca przejechał 45 godzin i w drugim również 45, w trzecim tygodniu nie może jeździć 56 godzin! W takiej sytuacji maksymalny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 45 godzin.

 

PZERWY

– Każdemu kierowcy na 9 godzin jazdy przysługuje 45 minut przerwy. Przerwę wykorzystać można jednorazowo (po maksymalnie 4,5 godzinach od rozpoczęcia prowadzenia pojazdu) lub można podzielić ją na dwie mniejsze przerwy: 15 i 30 minut.

– Po dziewięciu godzinach jazdy kierowcy przysługuje dłuższy odpoczynek, trwający 11 godzin. Można go skrócić do 9 godzin, ale nie częściej niż trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku. Dodatkowo przerwę podzielić można na dwie, trwające 9 i 3 godziny, pod warunkiem, że obie odbyte zostaną podczas jednego cyklu (jednej doby).

– Kierowcom przysługuje tygodniowy odpoczynek, który musi być zapewniony po maksymalnie 6 cyklach pracy (144 godzinach). Odpoczynek ten może przybrać dwie formy:

  1. a) regularnego odpoczynku: co najmniej 45 godzin.
  2. b) skróconego odpoczynku: nie mniej niż 24 godziny.

W przypadku odbycia skróconego odpoczynku kierowcy przysługuje rekompensata za niewykorzystany odpoczynek (pracodawca musi takiemu kierowcy przyznać dodatkowe godziny wolnego – tyle godzin, ile zabrakło mu do regularnego odpoczynku).

Ważne jest, że w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni, kierowca MUSI odbyć: dwa regularne odpoczynki (min. 45 godzin) lub co najmniej jeden regularny (min. 45 godzin) i jeden skrócony (min. 24 godziny).

Przepisy wprowadzone w 2020 roku dopuszczają także odbycie dwóch 24-godzinnych pauz w ciągu dwóch tygodni, jednak w takim wypadku spełnione muszą być następujące warunki:

– Kierowca musi być w międzynarodowej trasie i przebywać poza krajem zamieszkania i poza siedzibą pracodawcy

– Rekompensata za skrócone odpoczynki musi zostać odebrana razem z kolejnym tygodniowym odpoczynkiem. Podsumowując, jeśli w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni kierowca odbył dwa skrócone odpoczynki po 24 godziny, po ostatnim dniu pracy w trzecim tygodniu musi odbyć: 11 godzin dobowego odpoczynku + 45 godzin odpoczynku regularnego + 21 godzin rekompensaty + 21 godzin rekompensaty, co w sumie daje nam co najmniej 98 godzin odpoczynku.

– Kierowca musi mieć możliwość powrotu do kraju siedziby firmy lub miejsca zamieszkania na czas tego odpoczynku.

Poprzedni wpis: TACHOGRAFY: RODZAJE I ZASTOSOWANIE W TRANSPORCIE Następny wpis: Trans Polonia w gronie laureatów Konkursu Teraz Polska