Telematyka w Transporcie Drogowym

Data publikacji: 9 maja, 2023

Telematyka w transporcie wspiera komunikację między spedytorem a kierowcą, a także automatyzuje i usprawnia ich pracę. Jest ona jednak pojęciem szerokim i w każdej firmie obejmować może różne funkcje.

Trans Polonia dba o to, aby tabor firmy był sprawny, doskonale przystosowany do przewozu specjalistycznych produktów oraz nowoczesny. Właśnie dlatego TPG dysponuje stosunkowo młodą flotą – średni wiek ciągników wynosi 2 lata, natomiast cysterny 4,5 roku. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko jakościowy i bezpieczniejszy transport, ale także jest zwiększeniem komfortu dla kierowcy. Poza unowocześnianiem floty, Trans Polonia inwestuje także w nowe rozwiązania IT, chociażby poprzez udoskonalanie swojej telematyki.

 

Co obejmuje więc telematyka w TPG?

Jedną z podstawowych funkcji telematyki jest zapewnienie spedytorom czy planistom możliwości sprawdzenia, gdzie aktualnie znajduje się zestaw. Jest to funkcja bardzo ważna, pozwalająca stale monitorować stan danego zlecenia oraz określić, czy kierowca zdąży na czas dojechać do miejsca docelowego. Dzięki temu spedytorzy nie muszą dzwonić do każdego kierowcy i pytać go, na jakim etapie trasy się znajduje, po prostu widzą to w swoim systemie.

Na bieżąco monitorować możemy również prędkość, z jaką porusza się zestaw, a także jego spalanie. Dzięki raportom paliwowym widzimy szczegółowe dane, dotyczące poruszania się pojazdu na drodze, ilości hamowań i przyspieszeń, czasu używania tempomatu, itd. Wszystko to ma na celu zadbanie o to, aby przejazd był jak najbardziej ekonomiczny i ekologiczny . W firmie zwracamy uwagę na ecodriving i staramy się podpowiadać kierowcom, jakie działania mogą podjąć, aby zmniejszyć spalanie.

Inną zaletą telematyki jest, np. możliwość bieżącego monitorowania czasu pracy, jakim dysponuje kierowca. Bardzo przydatną funkcją jest także fakt, że kierowca w szybki sposób może zgłosić ewentualne problemy, jakie napotkał podczas rozładunku/załadunku/myjni. Co więcej, używając tabletu, kierowcy mogą również zgłaszać centrali informacje o zdarzeniach na drodze lub o np. awarii.

Co jeszcze daje telematyka? Na tablecie, znajdującym się w ciągniku, wyświetla się mapa z trasą, wedle której powinni poruszać się kierowcy. Mapa ta, na podstawie średniej prędkości, przelicza szacowany czas dotarcia na miejsce docelowe. Co więcej – planista ma możliwość ustawienia, tzw. „korytarza trasy”, który obejmuje trasę oraz przestrzeń nieznacznie od niej oddaloną. Co znaczy to w praktyce? Jeśli planista ustawi taki korytarz, a kierowca go przekroczy (czyli mocno zboczy z trasy), planista dostanie powiadomienie i kontaktując się z kierowcą, ma możliwość szybkiej reakcji i wyjaśnienia sytuacji.

Telematyka w TPG obejmuje także przesyłanie zleceń. Innymi słowy, wszystkie dane dotyczące zlecenia – jego statusy i cała dokumentacja – mogą znajdować się w jednym miejscu. To nie wszystko. Dzięki tej funkcji kierowca na swoim tablecie widzi także czynności, które wykonać powinien podczas trasy. Po, np. wykonaniu załadunku, powinien odznaczyć tę funkcję w systemie.

Jak widać, telematyka w transporcie jest naprawdę potrzebna, ponieważ mocno wspomaga i automatyzuje pracę. Bez niej nawet najprostsze czynności mogłyby pochłonąć sporo czasu, który w branży TSL, jak wiemy, jest bardzo cenny.

Poprzedni wpis: Dzień Kierowcy Zawodowego Następny wpis: Dlaczego warto być kierowcą międzynarodowym?