Paliwo płynie szybciej niż czas

Data publikacji: 31 stycznia, 2025

Paliwo płynie szybciej niż czas, czyli co powinieneś wiedzieć o przewozie LPG

Przewóz LPG to zadanie wymagające precyzji, bezpieczeństwa i działania na najwyższym poziomie. Dla wielu z nas gaz LPG to po prostu paliwo na stacji, ale zanim trafi tam z terminala gazowego, przechodzi przez złożony proces transportu. Oto kilka ciekawostek, które pokazują, jak wygląda „droga” tego paliwa.

 

  1. Transport LPG to praca 24/7

Aby na stacjach paliw nigdy nie zabrakło gazu, cysterny z LPG kursują przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Każdy dzień to walka z czasem, aby zapewnić ciągłość dostaw. To także dokładne analizy i skrupulatne planowanie, które pozwalają na odpowiednie ułożenie tras.

 

  1. LPG przewozi się w formie płynnej

Choć gaz LPG, jak sama nazwa mówi, jest gazem, przewozi się go w postaci ciekłej. Jest to możliwe dzięki odpowiedniemu ciśnieniu w cysternie, które pozwala utrzymać go w stanie cieczy. Dopiero zatankowane LPG, za pomocą dystrybutora oraz dedykowanej instalacji w samochodzie zmienia swój stan z ciekłego na gazowy, kiedy ciśnienie zostaje obniżone. Co ciekawe, istnieją już najnowsze instalacje LPG, które gaz wykorzystują od razu w postaci ciekłej.

 

  1. Cysternę ładujemy jedynie w 80% – dlaczego?

Cysterny przewożące LPG nigdy nie są ładowane do pełna. Maksymalnie wypełnia się je do 80% ich objętości, aby pozostawić miejsce na ewentualną rozszerzalność cieczy. LPG, podobnie jak inne substancje, rozszerza się pod wpływem temperatury, a wolna przestrzeń w cysternie zapobiega niebezpiecznym skutkom zwiększenia objętości. W maksymalnie 80% napełnia się także dystrybutory na stacjach paliw.

  1. Specjalna powłoka chroniąca przed słońcem

Cysterny do przewozu LPG są wyposażone w specjalne „koce termiczne” – izolacyjne powłoki, które zapobiegają nagrzewaniu się zbiornika od słońca. To szczególnie ważne, ponieważ przegrzanie cysterny przewożącej LPG może prowadzić do wzrostu ciśnienia gazu, co w skrajnych przypadkach mogłoby stanowić zagrożenie.

 

  1. Co by się stało, gdyby cysterna wożąca LPG nagrzała się od słońca?

Jeśli ciekłe LPG zostałoby narażone na wysoką temperaturę i doszłoby do gwałtownego wzrostu ciśnienia w cysternie, mogłoby to doprowadzić do zwiększenia objętości gazu i jego uwolnienia  poprzez zawory bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach istnieje ryzyko powstania wybuchu, dlatego cysterny są wyposażone w systemy zabezpieczające przed takimi sytuacjami.

 

  1. Kontrola bezpieczeństwa na każdym kroku

Transport LPG podlega ścisłym regulacjom i kontrolom. Kierowcy muszą posiadać specjalne uprawnienia ADR klasy II-giej oraz TDT uprawniające do samodzielnego załadunku/rozładunku LPG, a cysterny przechodzą regularne testy szczelności i wytrzymałości. Wszystko po to, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zarówno na drodze, jak i na miejscu rozładunku.

Podsumowując, transport LPG to więcej niż tylko przewożenie paliwa. To skomplikowany proces logistyczny, w którym kluczowe znaczenie mają bezpieczeństwo, odpowiednie procedury i technologia.

Poprzedni wpis: Trans Polonia S.A. i Tempo TP z rekordowymi wynikami SQAS Następny wpis: Dzieci mają piękne marzenia, czyli konkurs na List do Świętego Mikołaja!